woensdag 1 december 2021

column Nico Wegter in Larens Journaal 26 november 2021 kleine politiek

Politiek in het klein

Wellicht zijn u recente debatten in de raad ontgaan. O.m. waren de vluchtelingen uit Afghanistan en de padelbanen aan de orde. Naar aanleiding van een initiatief van een Larense inwoonster is contact tot stand gebracht met een vrouwenrechtenactiviste die poogt met haar familie Afghanistan te ontvluchten. D66 diende een motie in om de solidariteit van de Larense gemeenschap met haar tot uitdrukking te brengen. Daar bleek de overgrote meerderheid van de fracties geen boodschap aan te hebben. De motie werd prompt verworpen onder het motto: “niet ons pakkie an!”

Kleine politiek.

Nu de padelbanen. Larens Behoud (LB) en de VVD -samen in de coalitie- vochten elkaar zodanig de tent uit over de vraag of die banen er moeten komen, t.w. naast de hockeyvelden en tennisbanen,  dat hun huwelijk op springen stond. De vrede moest dus weer getekend worden en dus trok LB haar motie in, die de wethouder (VVD) dwong de padelplannen alsnog op sterk water te zetten. Als doekje voor het bloeden wordt nu nog eens “bestudeerd” of op die plek ook nog aan woningbouw kan worden gedacht, maar iedereen weet dat dat volstrekt onmogelijk is. Gewoon te weinig ruimte, incl. geluidsoverlast.  Een fopspeen dus, maar geen probleem: het sociaal profiel van LB moet immers gepromoot.

Vrede hersteld, en straks (maart 2022) met droge ogen de kiezer tegemoet treden, wiens belangen natuurlijk voorop staan ….

Kleine politiek.

Nico Wegter